Inledning
Mötet inleddes med att var och en presenterade sig. VD P.Å. hälsade därefter välkommen och påpekade att NHS, trots att man inte var tvungen att ha detta möte, ändå ville informera om den påbörjade kontinuerliga mätningen samt informera om frågor som rests av Lindö Villaägareförening och de boende i Lindö som störs av buller från oljehamnen.
Bullermätningarna
D.J. från WSP informerade om de kontinuerliga bullermätningarna:
Miljöansvariga M.L. informerade om att de kontinuerliga mätningarna av ekvivalent ljudnivå beräknas för varje halvtimma och därefter loggas. När värdet överskrider triggernivån, skickar systemet ett SMS till Michelle och till ansvarig vakten i oljehamnen, vilket i sin tur utlöser ett antal aktiviteter:
Miljöansvariga poängterade mätningarnas koppling till kontrollprogrammet och att NHS endast kommer att redovisa resultat till Länsstyrelsen. Fortfarande oklart hur det ska sammanställas till Länsstyrelsen.
Erfarenheter från andra oljehamnar
F.B. från Preem redogjorde för erfarenheter från Preems arbete med bullerminskande åtgärder i andra oljehamnar, främst Brofjorden. Där hade klagomålen gällande bullerstörningar helt försvunnit genom att båtarna vänts med aktern från de bostäder som varit störda. Han påpekade också att skeppare oftast är mycket välvilligt inställda till att vidta åtgärder ombord för att minska bullernivåerna och att befraktare inte är främmande för att byta till mindre bullrande fartyg där så är möjligt. Observera att i Brofjorden lastas den stora andelen av fartygen (”tysta” pumpar i hamnen).I Norrköping så lossas den största andelen av fartygen, och då används fartygets mer ljudliga pumpar som oftast också finns på fördäck. Detta kan medföra buller då inte överbyggnaden på fartyget skymmer pumparna.
Preem svarar för drygt hälften av alla anlöp till oljehamnen i Norrköping och kommer att få mätinformation från NHS en gång per månad och de är klart positivt inställda till att göra vad de kan för att eliminera störande buller. Fredrik ansåg att de två effektivaste åtgärderna är att vända på båtarna och att identifiera de båtar som orsakar störande buller för att försöka få dem utbytta.
Övrigt
J.E. uppgav att under den senaste månaden har mer än hälften av båtarna i oljehamnen förtöjts med aktern från Lindö.
Oljehamnskommiten träffas engång i kvartalet, där återkopplas om buller förekommit.
P1 har begränsningar på fartygs djup, och ej längd. En annan faktor är om det ligger fartyg vid P3.
Rapportering av störande båtar
NHS uppgav att de önskar få uppgift från de boende i Lindö om båtar som upplevs som störande. NHS återkommer med uppgift om hur rapportering av störande båtar skall gå till. Tillsvidare är det email miljöansvariga.
Dialog / ömsesidigt informationsutbyte
Som nämnts vill NHS få information om störande båtar. NHS avser dock inte att lämna ut uppgifter om vilka åtgärder man vidtagit efter erhållet klagomål eller redovisa vilken indikativ bullernivå som uppmätts. Den enda information man avser att lämna från sig är skrivningen om buller i miljörapporten som lämnas till Länsstyrelsen en gång per år.
Utbyggnad av hamnen och nytt miljövillkor
NHS informerade om att hamnkajarna vid containerhamnen kommer att byggas ut mot NHS huvudkontor och att nytt villkor kommer att sökas. På förslag är att kaj P2 kommer att kompletteras med en dykdalb 70 meter ut från kajen mot Lindö.Detta oroar boende och kan inte vara något positivt för ljudbilden. Även fler ledningar kommer att byggas ut till P2, vilket gör att fler fartyg kan lägga till vid P2. Det kan tolkas som någonting bra om fler fartyg kan lägga till vid P2 istället för P1. Men kan påverka ljudbilden negativt om fler fartyg kan ligga vid kaj samtidigt.